ثبت نام در مجله
ورود به پنل کاربری
مهلت ارسال مقالات

آخرین مهلت ارسال مقالات برای دوره ۲ -شماره ۵ -بهار ۱۴۰۳:

(۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۳)

 
بانک ها و نمایه ها

civilica

tpbin

magiran

56454

jref-fa

Irindexing

Untitled

 

 

قوانین

قانون بین المللی کپی رایت

 این نشریه تحت قانون بین المللی کپی رایت BY: Creative Commons  می‌باشد.

قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار

این نشریه تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.

open access
دسترسی آزاد به مقالات نشریه
 
DOAJ
 
پیشنهاد چارچوب نوینی برای ارتقای عملکرد سیستم های TIM با استفاده از ترکیبی از عاملهای هوشمند و فرایندهای یکپارچه IPTIM
دوره 1، شماره 4، 1402، صفحات 22 - 35
نویسندگان : یاسر تبیانیان* 1 ، روزیتا جمیلی اسکویی 2

1 دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدیشهر، سمنان، ایران

2 دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدیشهر، سمنان، ایران

چکیده :
در سالهای اخیر، توسعه سیستم های هوشمند حمل و نقل به منظور ارتقای کیفی و کمی سیستمهای مدیریت ترافیک و کاهش تصادفات جاده ای ناشی از رخدادن ترافیک در مسیرهای مختلف شهری و بین شهری به یکی از اولویتهای مهم اکثر کشورهای دنیا تبدیل شده است. لذا محققان مختلف از تکنیکهای مختلفی برای این منظور استفاده کرده اند. در این پایان نامه چارچوبی برای مدیریت ترافیک پیشنهاد شده است که دارای پنج فاز (مرحله) برای فرایندهای مدیریت یکپارچه سازی ترافیک است. در فاز اول از عاملهای هوشمند برای شناسایی و درک حوادث ایجاد شده در پیرامون و اطراف خودروها در مسیرهای مختلف شهری و بین شهری استفاده می نماییم. این عاملها به صورت هوشمند توانایی واکنش در برابر بعضی از حوادث رخ داده شده را دارا می باشند. در فاز دوم، طرح ریزی عملیاتی به صورت بالقوه برای سناریوهای حوادث ناشی از ترافیک انجام می شود. در فاز سوم از تکنیکهای مدیریت حوادث ناشی از ترافیک استفاده می کنیم. در فاز چهارم ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت ترافیک پیشنهادی انجام شده و نهایتا در فاز پنجم روشهایی برای توسعه کارایی و عملکرد سیستم مدیریت ترافیک پیشنهادی ارائه می نماییم. چارچوب پیشنهادی با استفاده از نرم افزار NS2 پیاده سازی شد و نتایج ارزیابی بدست آمده نشان داد که چارچوب پیشنهادی علاوه بر کاهش تعداد پیام های از دست رفته، نرخ تحویل داده ها را به حدود 90 درصد افزایش می دهد. همچنین با انتقال پیام بین نزدیک ترین خودروهای امدادی و کنترلی، سعی در کاهش تأخیر انتقال پیام در شبکه (به حدود 12 میلی ثانیه) را دارد. در این تحقیق نیز به منظور سنجش میزان پیام های از دست رفته به مقایسه چارچوب پیشنهادی با الگوریتم‏های پیشین ازجمله TFDD, AECFV, T-CLAIDS از نقطه نظر تعداد بسته های ازدست رفته و مدت زمان ایجاد تاخیر در ارسال و دریافت پیامها در شبکه پرداختیم. نتایج حاصله نشان داد با توجه به این که تنها پیام ها به خودروهای امدادی و کنترلی موجود در شبکه جاده ای ارسال می شوند، تعداد پیام های از دست رفته نسبت به سایر روش ها کمتر است همچنین چارچوب پیشنهادی از نظر تأخیر انتقال پیام نسبت به روش های پیشین، عملکرد بهتری دارد.
کلمات کلیدی :
سیستمهای حمل و نقل هوشمند، مدیریت ترافیک، عاملهای هوشمند، کاهش تعداد پیامهای از دست رفته، کاهش مدت زمان تاخیر